Mielen hyvinvoinnin lähteitä

Hyviä uutisia! Mielen hyvinvointia voi vahvistaa kuten fyysistä kuntoa. Jokainen päivä tuo monia mahdollisuuksia tehdä hyvän mielen tekoja itselle ja antaa niitä lahjaksi myös toisille.

Mielen hyvinvoinnin vahvistaminen on arkinen asia

Mielen hyvinvoinnissa on kiteytetysti kysymys arkisista, iloa ja voimaa tuovista asioista sekä omasta asenteesta, kun elämä haastaa. Mielen hyvinvoinnin äärelle voit löytää tuttujen kysymysten avulla: mistä sinä ammennat voimia? Mistä asioista saat iloa? Entä mikä tuo elämääsi merkitystä ja mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?

Myönteiset tunteet tekevät hyvää

Myönteiset tunteet tekevät hyvää mielelle sekä fyysiselle terveydelle. Lisäksi ne edistävät oppimista, virittävät luovuutta, avartavat ajattelua sekä tarkentavat huomiokykyä. Myönteiset tunteet rakentavat myös tyytyväisyyttä elämään ja auttavat luomaan ja vahvistamaan ihmissuhteita.

Myönteisiä tunteita kannattaa vaalia. Niissä voi viipyillä ja niiden ravitsevasta voimasta nauttia. On hyvä huomata myönteiset tunteet arjessa ja juuri tässä hetkessä. Mikä tunne on läsnä juuri nyt? Tunnistatko kiitollisuuden, mielihyvän, rakkauden, tyyneyden tai haltioitumisen tunnetta? Entä mitä tunnetta kaipaat lisää elämääsi? Ehkä iloa, mielenrauhaa, toiveikkuutta tai jotakin muuta.

Nauti tekemisen tuottamasta ilosta

Mielekäs tekeminen ja siihen uppoutuminen on palkitsevaa. Se tuottaa mielihyvää, myönteisiä tunteita ja antaa energiaa. Mielekkäässä toiminnassa on mahdollista käyttää omia taitoja ja vahvuuksia ja kokea tekemisen nautintoa sekä onnistumisen riemua. Mieti vaikka mistä sinä pidät tai missä olet hyvä? Mitä uutta haluaisit kokeilla? Entä mikä on sinun kymmenen kohdan listasi mielihyvää tuottavista asioista? Minkä asioiden tekemisestä nautit?

Kudo mielen hyvinvoinnin silmukoita toisten kanssa

Hyvät ihmissuhteet ja kohtaamiset ovat mielen hyvinvoinnin lähde. Ihmissuhteet antavat merkityksellisyyden kokemusta ja toisilta saatu tuki ja apua on tärkeää.  Pienessäkin hetkessä voi antaa toiselle huomatuksi ja kuulluksi tulemisen lahjan ja saada nauttia yhteyden tunteesta. Ystävälliset, hyvät kohtaamiset virittävät myönteisiä tunteita. Pienet hyvät teot luovat hyvää mieltä niin tekijälle kuin vastaanottajallekin.

Ammenna voimaa elämän merkityksellisyyden lähteistä

Merkityksellisyyden tunnetta tuovat asiat ovat tärkeitä mielen hyvinvoinnille. Elämässä on hyvä olla itselle mielekkäitä ja tärkeitä arjen sisältöjä.  Merkityksellisyys rakentuu pienissä arkisissa hetkissä ja tekemisissä. Omien arvojen mukainen toiminta myös rakentaa mielen hyvinvointia. On hyvä pohtia, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja mitkä asiat tekevät elämäsi elämisen arvoiseksi.

Tunne taitosi, käytä kykyjäsi, iloitse onnistumisista

Aikaansaamisen tunne on mielen hyvinvoinnin kannalta keskeinen. Mahdollisuus tehdä asioita ja saattaa ne valmiiksi sekä toimia toisten avuksi ja hyödyksi vahvistaa mielen hyvinvointia. Toimintaan suuntautuminen ja aikaan saaminen vievät eteenpäin ja virittävät kohti tulevaa. Mitä sinä haluaisit saavuttaa? Missä sinä haluaisit olla mukana? Mitä voit tehdä toisten avuksi ja hyväksi?

Palaa edelliselle sivulle