hearing-task-icon Kuuntele
Mielen hyvinvoinnin lähteitä

Hyvän huomaaminen

Huomaa arkiset ilon aiheet ja hyvät hetket.
heinänkorsi auringonlaskussa.
Tehty

Hyvän huomaaminen herättelee myönteisiä tunteita. Harjoittelun myötä hyvän huomaaminen ja arjen ilojen tunnistaminen tulee helpommaksi. Hyvän huomaamista voi harjoitella vaikka joka päivä.

Pientenkin ilonaiheiden tunnistaminen tasapainottaa mieltä omassa arjessa erityisesti silloin, kun on huolia. Kun arjessa koetaan useita pieniä iloja, myötätuntoisia hetkiä tai kiitollisuutta, pienten kokemusten voima kasvaa. Niiden huomaaminen on tärkeä mielen hyvinvoinnin taito.

Mielitreenissä kuulet,  millaisin eri tavoin voimme kasvattaa hyvien asioiden huomaamista.

Yle Radio Suomen Mielitreenin voit kuunnella klikkaamalla linkkiä:

Hyvän huomaaminen (kesto 6 min)

Sivu avautuu uudelle välilehdelle. Pääset palaamaan takaisin tälle sivulle sulkemalla Mielitreeni -välilehden.

Harjoittele Mielitreenin jälkeen hyvän huomaamista näiden kysymysten avulla:

  • Miten saat päiväsi alkamaan sinulle mieluisalla tavalla? Mitä silloin teet? Onko se venyttelyä, hyvä puuro ja kahvi sanomalehden kera – mitä kaikkea mukava aamusi sisältää?
  • Mikä arkinen asia meni viimeksi hyvin?
  • Mitä hyvää näet tässä vuodenajassa?

Kirjaa vihkoon vaikka viikon ajan hetkiä, jolloin pysähdyit havainnoimaan jotain kaunista tai hyvää. Kerro jollekulle näistä havainnoistasi.

 

Palaa edelliselle sivulle